CNA a interzis reclamele la suplimente alimentare şi la clinica Regina Maria

Mai multe spoturi publicitare la suplimentele alimentare Movial Plus, Urobiotic, Urifin, Korill, Urinal şi Alcachofa de Laon şi la clinica Regina Maria au fost interzise de la difuzarea la TV printr-o decizie luată marţi de CNA, care a constatat că acestea încalcă legislaţia audiovizualului.
CNA
Consiliul Naţional al Audiovizualului (CNA) a analizat, în şedinţa de marţi, un raport de monitorizare care a cuprins mai multe spoturi publicitare difuzate la televiziuni începând cu luna februarie.

În cazul spoturilor publicitare la suplimentele alimentare Movial Plus, Urobiotic, Urifin, Korill, Urinal şi Alcachofa de Laon, CNA a primit o reclamaţie de la Institutul Naţional de Cercetare – Dezvoltare pentru Bioresurse Alimentare – IBA Bucureşti, Serviciul Naţional pentru Plante Medicinale Aromatice şi Produse ale Stupului. Institutul a transmis Consiliului că “a identificat o serie de spoturi publicitare şi materiale de promovare a suplimentelor alimentare care încalcă reglementările naţionale şi europene în materie de publicitate”.

În urma dezbaterilor şi a discuţiilor cu reprezentantele Consiliului Român pentru Publicitate, CNA a decis să aplice decizii de intrare în legalitate în cazul spoturilor publicitare pentru produsele Movial Plus, Urobiotic, Urifin, Korill, Urinal şi Alcachofa de Laon, fapt care presupune că aceste reclame nu mai pot fi difuzate în această formă care încalcă legislaţia audiovizualului.

În aceste cazuri, Consiliul a invocat încălcarea articolului 102, alineatul 1 din Codul audiovizualului, potrivit căruia “Este interzisă publicitatea care nu este conformă cu dispoziţiile legale”.

Tot în şedinţa de marţi, CNA a decis să interzică de la difuzare o serie de spoturi publicitare la uleiul de argan Secret pentru micoze, la medicamentul Nurofen pentru copii şi la produsele Gel reumatic şi Artrotic, care la rândul lor încalcă legislaţia audiovizualului. Şi în aceste trei cazuri, CNA a aplicat decizii de intrare în legalitate, fapt care presupune că respectivele spoturi publicitare nu mai pot fi difuzate în această formă care încalcă legislaţia audiovizualului.

În cazul clipului la uleiul de argan Secret, în care sunt prezentate imagini cu unghii afectate de micoză, CNA a considerat că se încalcă articolul 93 din Codul audiovizual, potrivit căruia “Comunicările comerciale audiovizuale trebuie să respecte, indiferent de formă şi de durată, principiile de protecţie a minorului, de informare corectă a publicului, de respectare a demnităţii umane, de asigurare a unei concurenţe loiale”.

Pe de altă parte, spotul publicitar privind medicamentul Nurofen pentru copii a încălcat articolul 129, alineatele a şi c din Cod, potrivit căruia “Publicitatea la medicamente nu trebuie să conţină nicio menţiune care: să dea impresia că o consultaţie medicală sau o intervenţie chirurgicală nu este necesară, în special prin oferirea unor sugestii de diagnostic ori de tratament la distanţă; să sugereze că starea de sănătate a subiectului poate fi îmbunătăţită prin utilizarea medicamentului respectiv”.

În privinţa spotului publicitar la produsele Gel reumatic şi Artrotic, în care apare şi Florin Condurăţeanu, au fost încălcate articolul 126, alineatul 1 din Cod, potrivit “Este interzisă difuzarea de publicitate şi teleshopping pentru medicamente şi tratamente medicale sau suplimente alimentare prezentate sau recomandate de personalităţi ale vieţii publice, culturale, ştiinţifice, sportive ori de alte persoane, care, datorită celebrităţii lor, pot încuraja consumul acestor produse sau tratamente”, şi articolul 93 din Cod – “Comunicările comerciale audiovizuale trebuie să respecte, indiferent de formă şi de durată, principiile de protecţie a minorului, de informare corectă a publicului, de respectare a demnităţii umane, de asigurare a unei concurenţe loiale”.

De asemenea, CNA a decis, marţi, să aplice o decizie de intrare în legalitate şi în cazul unui spot publicitar privind clinica Regina Maria, în care se spune că această reţea de sănătate are “cei mai buni medici”, dar şi în privinţa dispozitivului medical Zenella Med. Aceste spoturi nu mai pot fi difuzate la TV în forma actuală, potrivit CNA.

În cazul Regina Maria, CNA a invocat faptul că se face referire la un studiu potrivit căruia acest spital are “cei mai buni medici”, însă acest studiu este trecut cu litere foarte mici pe ecran, care sunt foarte greu de citit de către telespectatori. Astfel, CNA a considerat că se încalcă articolul 94 din Cod, potrivit căruia “În scopul unei informări corecte, orice informaţie sau avertizare conţinută într-o comunicare comercială audiovizuală se difuzează astfel încât aceasta să fie clar percepută de public, în special prin asigurarea următoarelor măsuri: a) să fie prezentată static, lizibil şi pe o durată suficientă, în cazul informaţiei difuzate sub formă de videotext; dimensiunea caracterelor trebuie să fie de minimum 17 puncte în format SD, definiţie standard, respectiv 32 în format HD, înaltă definiţie; b) să fie redată la viteză normală de citire”.

În ceea ce priveşte spotul pentru dispozitivul medical Zenella Med, CNA a considerat că se încalcă articolul 127, alineatul 3 din Cod, potrivit căruia “Publicitatea şi teleshoppingul la produse şi tratamente pentru probleme de natură sexuală nu pot fi difuzate decât în intervalul orar 22.00 – 6.00”.

CNA urmează să analizeze şi alte spoturi publicitare difuzate la TV, dar şi la radio, în şedinţele viitoare. (Mediafax)